INICIACIÓ
AL CATALÀ II (8208)
Traducció i
Interpretació
Prof. Paül
Limorti
Curs acadèmic
2008-2009
Pàgina de
seguiment de la programació (actualitzada el 9-3-2009)
L'espai en blanc es
correspon als continguts vistos.
Unitat 1
Continguts comunicatius:
Continguts gramaticals:
Unitat 2
Continguts comunicatius:
Continguts gramaticals:
Unitat 3
Continguts comunicatius:
Preguntar i indicar on es troba un lloc i la manera d’anar-hi.
Indicar la distància entre un lloc i un altre.
Continguts gramaticals:
El fonema palatal africat sord: percepció, realització i ortografia.
Usos d’on.
La pronominalització del complement circumstancials de lloc: el pronom advebial hi.
Adverbis i locucions adverbials de lloc.
Usos de les preposicions amb, en, a, per.
Verb saber.
L’imperatiu. Semblances amb el castellà.
Lèxic dels mitjans de transport i de la ciutat.
Unitat 4
Continguts comunicatius:
Preguntar i donar la data.
Preguntar i dir quan i què es pensa fer.
Dir la durada d’un fet o esdeveniment.
Els textos predictius.
Continguts gramaticals:
La neutralització del so palatal africat sonor i sord a final de paraula. Percepció i realització. Qüestions ortogràfiques que s’hi relacionen.
Percepció i realització a final de paraula del so nasal, representat pel dígraf ny.
El futur dels verbs regulars.
El futur dels verbs fer i anar.
Combinació dels pronoms em, et, es, ens, us, es amb el pronom adverbial hi.
Adverbis i locucions adverbials de temps futur.
Els mesos de l’any.
Unitat 5
Continguts comunicatius:
Preguntar i dir què ha fet algú o què ha passat recentment.
Preguntar i dir si algú ha fet o no alguna cosa.
Continguts gramaticals:
El so alveolar fricatiu sord /s/: representació ortogràfica, semblances i diferències amb el castellà. Casos especials.
El pretèrit indefinit.
El participi passat: qüestions morfològiques.
El participi passat d’alguns verbs irregulars.
La pronominalització de l’OD neutre i les oracions amb el pronom ho.
La concordança del participi passat amb el pronom de 3a persona: el, la, els, les. Normativa i ús.
Repàs i ampliació del lèxic de les accions quotidianes.
Unitat 6
Continguts comunicatius:
Preguntar i dir quins requisits són necessaris per a fer una faena.
Donar intruccions usant les estructures adequades.
La carta formal.
Continguts gramaticals:
El fonema alveolar fricatiu sonor /z/: percepció, realització i representació ortogràfica. Casos especials.
Les perífrasis d’obligació haver de + inf., cal + inf., cal que + subj.
Les perífrasis no normatives tenir que + inf., hi ha que + inf i deure + inf.
Ús de l’imperatiu per a donar instruccions. Diferències i semblances amb el castellà.
Connectors discursius que marquen les fases d’un procés.
Repàs i ampliació del lèxic del món laboral i de l’administració.
Unitat 7
Continguts comunicatius:
Descriure un objecte.
Preguntar i dir de qui és un objecte.
Fer comparacions entre diversos objectes.
El text descriptiu: la descripció d’objectes.
Continguts gramaticals:
Ús dels demostratius neutres: açò, això, allò. Diferències dialectals i usos estàndard.
Repàs dels determinants quantitatius.
Repàs dels possessius.
Lèxic dels objectes d’ús quotidià, els colors, les formes, els materials i les textures.
Unitat 8
Continguts comunicatius:
Expressar opinions i preferències.
Comparar fets presents i passats.
El text argumentatiu.
Continguts gramaticals:
Els fonemes africats sonor i sord: percepció, realització i representació ortogràfica. Casos especials.
Ús de que i quin, quina, quins, quines en oracions exclamatives.
El superlatiu absolut i el relatiu.
Ús de tant com a determinant i com a adverbi. L’adverbi tan. Qüestions fonètiques. Semblances amb el castellà.
El pretèrit imperfet dels verbs regulars. Diferències ortogràfiques respecte al castellà. L’ús de la dièresi en els verbs de la 3a conjugació acabats en –uir.
El pretèrit imperfet dels verbs ser i fer.
Adverbis i locucions adverbials de temps.
Adjectius que indiquen una valoració subjectiva.
Unitat 9
Continguts comunicatius:
Fer reclamacions. Respondre a les reclamacions.
Donar instruccions en cas d’emergència.
El text narratiu.
La vocal o oberta i tancada. Percepció i realització. L’accentuació gràfica.
Ús del pretèrit perfet perifràstic i de l’indefinit en la narració.
El condicional: semblances amb el castellà. Diferències ortogràfiques.
Els adverbis i locucions adverbials de temps: repàs i ampliació
El lèxic de les avaries, els electrodomèstics i les instal·lacions.
Continguts comunicatius:
Expressar un estat d’ànim o de salut.
Preguntar i dir com es troba algú.
Donar instruccions relacionades amb la salut.
Continguts gramaticals:
El so palatal lateral en posició final (coll) i davant de s final (talls).
El so palatal africat sonor en paraules acabades en –atge, -etge: percepció, realització i ortografia. Diferències entre subestàndards.
Els pronoms em, et, es, ens, us, es combinats amb el pretèrit indefinit. Diferències dialectals i usos estàndard. El cas del verb caure.
La perífrasi d’obligació haver de + inf. en condicional.
Els adverbis i locucions de manera.
El lèxic de les parts del cos (repàs i ampliació), les malalties, els remeis i els estats d’ànim.
Unitat 11
Continguts comunicatius:
Preguntar i dir on es troba situada una casa.
Descriure el mobiliari i les parts d’una casa.
Continguts gramaticals:
Les elisions vocàliques: percepció i realització. Diferències respecte de la prosòdia del castellà estàndard.
Preposicions, adverbis i locucions adverbials de lloc: repàs i ampliació.
El verbs ser i haver-hi: usos col·loquials i normatius.
L’imperatiu amb un OD pronominalitzat. Formes dels pronoms febles d’OD després del verb. Ús del guionet i de l’apòstrof.
Repàs i ampliació del lèxic de les parts de la casa, els mobles, els atifells i els materials de construcció.
Continguts comunicatius:
Fer recordar.
Dir quan ha passat un fet.
Felicitar.
Continguts gramaticals:
Les consonants nasals a final de paraula: percepció i realització.
La perífrasi de probabilitat deure + inf. en passat.
L’interrogatiu quin.
Combinació dels pronoms febles: em, et, es, ens, us amb el pronom en davant i després del verb. Ús de l’apòstrof i el guionet. Pronúncia. Casos especials: la combinació –nos-en, -vos-en.
Adverbis i locucions adverbials de temps.
Repàs del lèxic de les hores, els dies de la setmana, els mesos de l’any, les estacions.
Unitat 13
Continguts comunicatius:
Proposar de fer alguna cosa. Acceptar o refusar.
Formular invitacions. Acceptar-les o refusar-les. Donar excuses.
Demanar disculpes.
Continguts gramaticals:
Repàs de la neutralizació de les oclusives velars a final de paraula: pronúncia i ortografia.
El present d’indicatiu del verb anar-se’n i venir.
Unitat 14
Continguts comunicatiu:
Opinar sobre una experiència passada.
Demanar i donar informació sobre una situació nova.
Continguts gramaticals:
Pretèrit imperfet: pronunciació i ortografia dels verbs amb radical tònic.
La combinació dels pronoms: em, et, es, li, ens, us, els amb el pronom ho. Qüestions prosòdiques i ortogràfiques. Diferències amb el lo castellà. El lo neutre.
La perífrasi haver de + inf. en futur.
Adverbis i locucions adverbials de manera.
Ampliació dels verbs d’acció
Unitat 15
Continguts comunicatius:
Descriure l’estat d’un objecte.
Descriure les sensacions que provoca un objecte.
Dir quin temps fa o farà.
El text predictiu.
Continguts gramaticals:
La e oberta i la e tancada: percepció, realització. L’accentuació gràfica.
Repàs de la flexió de l’adjectiu: qüestions morfològiques i ortogràfiques.
Usos del ser i estar amb un adjectiu. Diferències entre la normativa i els usos col·loquials.
Els verbs defectius.
El futur d’indicatiu: repàs.
El lèxic de les sensacions.
El lèxic dels fenòmens atmosfèrics.
Unitat 16
Continguts comunicatius:
Expressar opinions sobre temes d’actualitat.
El text argumentatiu.
Continguts gramaticals:
Els grups –ts, -lls, -ns, -ms, -ts. Percepció i realització. Diferències dialectals i en els diferents subestàndards.
El present d’indicatiu del verb creure.
La pronominalització dels complements de règim verbal amb hi i en.
El canvi i la caiguda de preposicions davant d’infinitiu.
Unitat 17
Continguts comunicatius:
Demanar i donar permís.
Denegar el permís, prohibir.
Ordenar de fer alguna cosa.
Continguts gramaticals:
Repàs dels sons palatals fricatius i africats sords: percepció, realització i ortografia. Diferències dialectals i entre subestàndards.
El present de subjuntiu.
El present de subjuntiu dels verbs velaritzats.
La perífrasi d’obligació cal que + subj.
Els imperatius irregulars.
L’imperatiu negatiu.