INICIACIÓ
AL CATALÀ II (8208)
Traducció i
Interpretació
Prof. Paül
Limorti
Curs acadèmic
2009-2010
Pàgina de
seguiment de la programació (actualitzada el 03/05/2010)
L'espai en blanc es
correspon als continguts vistos.
Unitat 1
Continguts
comunicatius:
- Preguntar
i dir sobre la presència d’una persona o
d’una cosa en un lloc.
- Preguntar
i dir si es pot fer alguna cosa.
- Demanar
ajuda a un interlocutor.
Continguts
gramaticals:
- Apostrofació
dels pronoms febles el i la davant
del verb.
- El so
palatal lateral sonor en posició inicial:
percepció, realització i ortografia.
Diferències amb el castellà.
- Ús
d’haver-hi amb el pronom en.
- Ús
d’alguna cosa/algú i cap,
res/ningú. El castellanisme algo.
- Verb poder.
Unitat 2
Continguts
comunicatius:
- Donar
informació personal en temps passat.
- Descriure
físicament una persona.
Continguts
gramaticals:
- L’ús
de l’article en l’expressió de les dates.
- La combinació dels pronoms febles
reflexius i del pronom li amb els pronoms de
complement directe el, els, la,
les.
- El
pretèrit perfet perifràstic i el
pretèrit perfet simple. Usos dialectals,
històrics i funcionals.
- Adverbis
de temps i connectors temporals en passat.
- La perífrasi de probabilitat deure+infinitiu.
- Els
verbs dur i portar.
- La
derivació: els gentilicis. Principals diferències
amb el castellà.
- Adjectius
referits a les característiques físiques
d’una persona.
- El
lèxic de la roba i de les parts del cos.
Unitat 3
Continguts
comunicatius:
-
Preguntar i indicar on es troba un lloc i la manera
d’anar-hi.
- Indicar
la distància entre un lloc i un altre.
Continguts
gramaticals:
-
El
fonema palatal africat sord: percepció,
realització i ortografia.
-
Usos
d’on.
-
La
pronominalització del complement circumstancials de lloc: el
pronom advebial hi.
-
Adverbis
i locucions adverbials de lloc.
-
Usos de
les preposicions amb, en, a,
per.
-
Verb saber.
-
L’imperatiu.
Semblances amb el castellà.
-
Lèxic
dels mitjans de transport i de la ciutat.
Unitat 4
Continguts
comunicatius:
-
Preguntar
i donar la data.
-
Preguntar
i dir quan i què es pensa fer.
-
Dir la
durada d’un fet o esdeveniment.
-
Els
textos predictius.
Continguts
gramaticals:
-
La neutralització del so palatal africat
sonor i sord a final de paraula. Percepció i
realització. Qüestions ortogràfiques que
s’hi relacionen.
-
Percepció i realització a
final de paraula del so nasal, representat pel dígraf ny.
-
El futur dels verbs regulars.
-
El futur dels verbs fer i anar.
-
Combinació
dels pronoms em, et, es,
ens, us, es amb
el pronom adverbial hi.
-
Adverbis
i locucions adverbials de temps futur.
-
Els
mesos de l’any.
Unitat 5
Continguts
comunicatius:
-
Preguntar
i dir què ha fet algú o què ha passat
recentment.
-
Preguntar
i dir si algú ha fet o no alguna cosa.
Continguts
gramaticals:
-
El so
alveolar fricatiu sord /s/: representació
ortogràfica, semblances i diferències amb el
castellà. Casos especials.
-
El
pretèrit indefinit.
-
El
participi passat: qüestions morfològiques.
-
El
participi passat d’alguns verbs irregulars.
-
La pronominalització de
l’OD neutre i les oracions amb el pronom ho.
-
La concordança del participi passat
amb el pronom de 3a persona: el, la,
els, les. Normativa i
ús.
-
Repàs
i ampliació del lèxic de les accions quotidianes.
Unitat 6
Continguts
comunicatius:
-
Preguntar
i dir quins requisits són necessaris per a fer una faena.
-
Donar
intruccions usant les estructures adequades.
-
La
carta formal.
Continguts
gramaticals:
-
El
fonema alveolar fricatiu sonor /z/: percepció,
realització i representació
ortogràfica. Casos especials.
-
Les perífrasis
d’obligació haver de + inf., cal
+ inf., cal que + subj.
-
Les perífrasis no normatives tenir
que + inf., hi ha que +
inf i deure + inf.
-
Ús
de l’imperatiu per a donar instruccions.
Diferències i semblances amb el castellà.
-
Connectors
discursius que marquen les fases d’un procés.
-
Repàs
i ampliació del lèxic del món laboral
i de l’administració.
Unitat 7
Continguts
comunicatius:
-
Descriure
un objecte.
-
Preguntar
i dir de qui és un objecte.
-
Fer
comparacions entre diversos objectes.
-
El text
descriptiu: la descripció d’objectes.
Continguts
gramaticals:
-
Ús dels demostratius neutres: açò,
això, allò. Diferències
dialectals i usos estàndard.
-
Repàs
dels determinants quantitatius.
-
Repàs
dels possessius.
-
Lèxic
dels objectes d’ús quotidià, els
colors, les formes, els materials i les textures.
Unitat 8
Continguts
comunicatius:
-
Expressar
opinions i preferències.
-
Comparar
fets presents i passats.
-
El text
argumentatiu.
Continguts
gramaticals:
-
Els
fonemes africats sonor i sord: percepció,
realització i representació
ortogràfica. Casos especials.
-
Ús de que i quin,
quina, quins, quines en oracions exclamatives.
-
El
superlatiu absolut i el relatiu.
-
Ús de tant com
a determinant i com a adverbi. L’adverbi tan.
Qüestions fonètiques. Semblances amb el
castellà.
-
El pretèrit imperfet dels verbs
regulars. Diferències ortogràfiques respecte al
castellà. L’ús de la dièresi
en els verbs de la 3a conjugació acabats en –uir.
-
El pretèrit imperfet dels verbs ser
i fer.
-
Adverbis
i locucions adverbials de temps.
-
Adjectius
que indiquen una valoració subjectiva.
Unitat 9
Continguts
comunicatius:
-
Fer
reclamacions. Respondre a les reclamacions.
-
Donar
instruccions en cas d’emergència.
-
El text
narratiu.
Continguts
gramaticals
-
La vocal o oberta i
tancada. Percepció i realització.
L’accentuació gràfica.
-
Ús
del pretèrit perfet perifràstic i de
l’indefinit en la narració.
-
El
condicional: semblances amb el castellà.
Diferències ortogràfiques.
-
Els
adverbis i locucions adverbials de temps: repàs i
ampliació
-
El
lèxic de les avaries, els electrodomèstics i les
instal·lacions.
Unitat
10
Continguts
comunicatius:
-
Expressar
un estat d’ànim o de salut.
-
Preguntar
i dir com es troba algú.
-
Donar
instruccions relacionades amb la salut.
Continguts
gramaticals:
-
El so palatal lateral en posició
final (coll) i davant de s final
(talls).
-
El so palatal africat sonor en paraules
acabades en –atge, -etge:
percepció, realització i ortografia.
Diferències entre subestàndards.
-
Els pronoms em, et,
es, ens, us,
es combinats amb el pretèrit
indefinit. Diferències dialectals i usos
estàndard. El cas del verb caure.
-
La perífrasi
d’obligació haver de + inf.
en condicional.
-
Els
adverbis i locucions de manera.
-
El
lèxic de les parts del cos (repàs i
ampliació), les malalties, els remeis i els estats
d’ànim.
Unitat
11
Continguts
comunicatius:
-
Preguntar
i dir on es troba situada una casa.
-
Descriure
el mobiliari i les parts d’una casa.
Continguts
gramaticals:
-
Les elisions vocàliques:
percepció i realització. Diferències
respecte de la prosòdia del castellà
estàndard.
-
Preposicions, adverbis i locucions adverbials de
lloc: repàs i ampliació.
-
El verbs ser i haver-hi:
usos col·loquials i normatius.
-
L’imperatiu amb un OD pronominalitzat.
Formes dels pronoms febles d’OD després del verb.
Ús del guionet i de l’apòstrof.
-
Repàs i ampliació del
lèxic de les parts de la casa, els mobles, els atifells i
els materials de construcció.
Unitat
12
Continguts
comunicatius:
-
Fer
recordar.
-
Dir
quan ha passat un fet.
-
Felicitar.
Continguts
gramaticals:
-
Les
consonants nasals a final de paraula: percepció i
realització.
-
La perífrasi de probabilitat deure
+ inf. en passat.
-
L’interrogatiu quin.
-
Combinació dels pronoms febles: em,
et, es, ens,
us amb el pronom en davant i
després del verb. Ús de
l’apòstrof i el guionet. Pronúncia.
Casos especials: la combinació –nos-en,
-vos-en.
-
Adverbis
i locucions adverbials de temps.
-
Repàs
del lèxic de les hores, els dies de la setmana, els mesos de
l’any, les estacions.
Unitat
13
Continguts
comunicatius:
-
Proposar
de fer alguna cosa. Acceptar o refusar.
-
Formular
invitacions. Acceptar-les o refusar-les. Donar excuses.
-
Demanar
disculpes.
Continguts
gramaticals:
-
Repàs
de la neutralizació de les oclusives velars a final de
paraula: pronúncia i ortografia.
-
El present d’indicatiu del verb anar-se’n
i venir.
Unitat
14
Continguts
comunicatiu:
-
Opinar
sobre una experiència passada.
-
Demanar
i donar informació sobre una situació nova.
Continguts
gramaticals:
-
Pretèrit
imperfet: pronunciació i ortografia dels verbs amb radical
tònic.
-
La combinació dels pronoms: em,
et, es, li,
ens, us, els
amb el pronom ho. Qüestions
prosòdiques i ortogràfiques.
Diferències amb el lo castellà.
El lo neutre.
-
La perífrasi haver de
+ inf. en futur.
-
Adverbis
i locucions adverbials de manera.
-
Ampliació
dels verbs d’acció
Unitat
15
Continguts
comunicatius:
-
Descriure
l’estat d’un objecte.
-
Descriure
les sensacions que provoca un objecte.
-
Dir
quin temps fa o farà.
-
El text
predictiu.
Continguts
gramaticals:
-
La e oberta i la e
tancada: percepció, realització.
L’accentuació gràfica.
-
Repàs
de la flexió de l’adjectiu: qüestions
morfològiques i ortogràfiques.
-
Usos del ser i estar
amb un adjectiu. Diferències entre la
normativa i els usos col·loquials.
-
Els
verbs defectius.
-
El
futur d’indicatiu: repàs.
-
El
lèxic de les sensacions.
-
El
lèxic dels fenòmens atmosfèrics.
Unitat
16
Continguts
comunicatius:
-
Expressar
opinions sobre temes d’actualitat.
-
El text
argumentatiu.
Continguts
gramaticals:
-
Els grups –ts, -lls,
-ns, -ms, -ts.
Percepció i realització. Diferències
dialectals i en els diferents subestàndards.
-
El present d’indicatiu del verb creure.
-
La pronominalització dels
complements de règim verbal amb hi i en.
-
El
canvi i la caiguda de preposicions davant d’infinitiu.
Unitat 17
Continguts
comunicatius:
-
Demanar
i donar permís.
-
Denegar
el permís, prohibir.
-
Ordenar
de fer alguna cosa.
Continguts
gramaticals:
-
Repàs
dels sons palatals fricatius i africats sords: percepció,
realització i ortografia. Diferències dialectals
i entre subestàndards.
-
El
present de subjuntiu.
-
El
present de subjuntiu dels verbs velaritzats.
-
La perífrasi
d’obligació cal que + subj.
-
Els
imperatius irregulars.
-
L’imperatiu negatiu.